نقش طراحان در روند خلق هویت سازمانی
مسعود مرادی و بهار موسوی حجازی
چکیده
هر سازمانی همانند انسان ها یک هویت دارد، هویت مجموعه از صفاتی است که در هر فرد با دیگری متفاوت است، لیکن هویت سازمانی به وسیلة این حقیقت که می تواند به عنوان یک ابزار استراتژیک در روند پیاده سازی هدفها و ایده آل سازمان به کار رود، از هویت انسانی متفاوت شده است. هویتِ سازمان میتواند از راه ساختار سازمان، محصولات و خدمات آن، راهی که محیطش را شکل میدهد، روش هایی که ارتباط برقرار میکند و چگونگی رفتارش درک، شناخته و معرفی شود. این عوامل بر روی چگونگی نگرش از درون و بیرون، بر سازمان اثر میگذارند. همین گونه که محصولات رقیب افزایش می یابند و جدا کردن محصولات از یکدیگر دشوار میشود، کانون توجه از محصول نشان دار به شرکت مالکِ نشان تغییر میکند. برندگان آینده کسانی خواهند بود که بتوانند یک هویت را به نشان های انحصاری بالاتری انتقال دهند. نقش طراحان در سازمانها، تبدیل ایده های انتزاعی به موارد محسوس و آشکاراست. به علتِ دانش آنها از علم رفتار، که با توانایی بیان کردن از راه فرم و شکل ترکیب شده است، باید به طراحان، به عنوان عوامل مهمی در استفاده استراتژیک از هویت سازمانی نگریسته شود. در این مقاله، نقش طراحان، در روند خلق هویت در مؤسسات جهانی بررسی شده است.
- ۰منتظر نظرات شماهستم
- ۱۳ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۲۶