ویژگیهای کارآفرینان
تحقیقات نشان میدهد که ویژگیهای مشترک قابل تأملی بین کارآفرینان وجود دارد. البته این ویژگیها منحصر به فرد نبوده و هر یک از کارآفرینان بالقوه یا بالفعل به یک نسبت از این ویژگیها و قابلیتها برخوردار نیستند، اما بازگو کردن این ویژگیها از آن جهت اهمیت دارد که شناخت ویژگیهای کارآفرینان موفق برای افرادی که شروع بهکارآفرینی میکنند و یا کارآفرینان بالقوه، سبب تشویق و موفقیت احتمالی آنها میشود؛ بهطوری که فرد با شنیدن این خصوصیات، سعی میکند آنها را در خود ایجاد کند و همین امر موجب تسهیل و رغبت بیشتر او به انجام فعالیتهای کارآفرینانه میشود. برخی از ویژگیهای مشترک کارآفرینان به شرح زیر است:
1. نیاز به موفقیت[1]: نیاز به موفقیت عبارت است از تمایل به انجام کار در استانداردهای عالی به قصد موفقیت در موقعیتهای رقابتی.
مک کللند، در تحققیات خود پی برد که نیاز به موفقیت در افرادی که فعالیتهای نوآورانه را آغاز میکنند، بالاتر است؛ زیرا کارآفرینان از اهداف تکراری یعنی کارهایی که همواره تکرار میشوند، پرهیز مینمایند و همواره در مقابله با موقعیتها از راهها و روشهای جدید استفاده میکنند. آنها از توانایی خود در خلاقیت لذت میبرند و از ایدهها و ابتکارات شخصی خود برای یافتن راههای جدید و کنار هم گذاشتن چیزها استفاده میکنند.
2. استقلالطلبی[2]: نیاز به استقلال از ویژگیهایی است که بهعنوان یک نیروی انگیزشی مهم برای کارآفرینان، بر آن تأکید شده است. در واقع، استقلالطلبی را میتوان با عباراتی نظیر «کنترل بر سرنوشت خویش»، «کاری را برای خود انجام دادن» و «رئیس خود بودن» تعریف کرد.
کارآفرین ترجیح میدهد خودش تصمیم بگیرد و در جریان این تصمیم تمام کوشش، دانش، مهارت و سرمایة خود را بهکار میگیرد. اگر شکست بخورد، فقط خود را مقصر میداند و اگر موفق شود، فقط صلاحیت کارآفرینی خود را تأیید نموده است؛ البته، داشتن استقلال، یک زندگی راحت را تضمین نمیکند، بیشتر کارآفرینان، ساعات زیادی را در روز کار میکنند، اما رضایت آنان، از آنجا حاصل میشود که به رغم محدودیتهای خود عمل میکنند و سودی را که خود بهدست آوردهاند، برداشت میکنند.
3. تحمل ابهام[3]: قدرت ابهام عبارت است از پذیرفتن عدم قطعیت بهعنوان بخشی از زندگی، توانایی ادامة حیات با دانش ناقص دربارة محیط و تمایل به آغاز فعالیتی مستقل، بدون آنکه شخص بداند موفق خواهد شد یا خیر. بهطور واضح، کارآفرینان برای اقدام به یک کار تجاری، بیش از هر چیز به اعتماد به نفس، خود هدایتی، خوشبینی و تشویق نیاز دارند.
کارآفرینان بدون اینکه احساس تهدید یا ناراحتی نمایند، قادرند بهطور اثربخش با شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیرقطعی، سازمان نیافته و غیرشفاف تا حد متوسطی روبرو شوند و ضمن رفع ابهامات با مهارت و کوشش شخصی، آنها را به نفع خود تغییر دهند. در واقع، ابهام سبب ایجاد انگیزه در آنها میشود (احمدپور داریانی، ١٣٧٩، ص٨٩).
4. کانون کنترل درونی[4]: این عقیده که شانس یا سرنوشت، زندگی شخصی فرد را کنترل نمیکند، از خصوصیات ویژة کارآفرینان است. کارآفرینان تمایل دارند فکر کنند که خودشان راه و روش هر چیزی را میدانند و شانش و اقبال، نقش و تأثیری در زندگی شخصی و کاری آنان ندارد. چنین افرادی به قدرت و توانایی خویش اعتماد دارند و سرنوشت خود را قابل کنترل میدانند.
5. مخاطرهپذیری: «لایز» و «بروکهاوس» معتقد بودند که تمایل به پذیرش مخاطرههای معتدل، از ویژگیهای بارز کارآفرینان است و «ماینر» در سال ١٩٩٠ نشان داد که کارآفرینان موفق، کمتر از مدیران از مخاطره پرهیز میکنند. فرق آنها با مدیران در این است که مدیران خانهای میسازند و سعی در نگهداری آن خانه دارند و به همین دلیل تهدیدگرا و محافظهکارند و تلاش میکنند تا وضعیت موجود را حفظ کنند، اما کارآفرینان همواره در پی ساختن خانهای جدید هستند و به همین جهت، فرصتگرا، انعطافپذیر و اهل ریسک هستند. اکثر محققین و دانشمندان، ویژگیهای فوق را بهعنوان ویژگیهای کارآفرینان ذکر کردهاند، اما فهرستی طولانی از ویژگیهای روانشناختی و رفتاری از کارآفرینان وجود دارد که در اینجا به ذکر نام این ویژگیها اکتفا میشود:
· ابتکار
· هوش
· نوآوری
· استعداد
· قابلیت انعطافپذیری
· انرژی ـ پشتکار
· اعتماد به نفس
· خلاقیت
· تعهد
· دوراندیشی
· همکاری
· پافشاری
· بصیرت
· استقلال
· خودجوشی
· مخاطرهپذیری
· ....
- ۹۳/۰۸/۰۸