بررسی تأثیر مؤلفههای زمینهای بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان کشور، با تأکید بر قومیت دانشجویان
نویسندگان: اسداله کردنائیج؛ اسماعیل شاهطهماسبی؛ محمد کریمی
چکیده
بهتازگی بررسی قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشگاهها، جذابیت قابل ملاحظهای برای محققان یافته است. هدف این تحقیق، تحلیل و مقایسة تأثیر عوامل زمینهای بر قصد کارآفرینی با تأکید بر قومیت دانشجویان بوده است. عوامل زمینهای در سه بخش فردی، تحصیلی و خانواده، با 14 پرسش و قصد کارآفرینی نیز با 4 پرسش بررسی شد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی محسوب میشود. جامعة آماری تحقیق دانشجویان کل کشور و پرسشنامة طراحیشده با روایی صوری و پایایی 801/ تأیید شد و با نمونة 2500 نفری و با روش خوشهبندی بین دانشجویان استانهای تهران، اصفهان، یزد و زنجان تقسیم شد. بر اساس خروجیهای نرمافزار spss 16، نتایج نشان از نقشنداشتن جنسیت، تأهل، مقطع تحصیلی و خوداشتغالی مادر، در قصد کارآفرینانه دارد. کردها و ترکها، دانشجویان دانشگاه علمی– کاربردی، دانشجویان هنر، فنی و مهندسی و پزشکی، دانشجویان دارای پدران خوداشتغال و مادران تحصیلکرده از میزان قصد کارآفرینانة بالاتری برخوردارند. بر اساس نتایج رگرسیون، پیشبینیپذیری قصد کارآفرینانه از سوی مؤلفة خانواده از بقیة مؤلفهها بیشتر بود و شاخصهای تحصیلات پدر، مقطع تحصیلی، کارآفرینبودن پدر و درآمد خانواده بیشترین تأثیر با معناداری مناسب را بر قصد کارآفرینانة دانشجویان دارند.