نویسنده: مرضیه کشاورز
چکیده
کارآفرینی، راهکاری مناسب برای دستیابی به توسعة اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی بهشمار میرود. قصد کارآفرینی نیز پیشدرآمد رفتارکارآفرینانه قلمداد شده است. برای کسب شناختی جامع از قصد کارآفرینی دانشجویان و سازههای اثرگذار بر آن، قصد کارآفرینی دانشجویان پیام نور مطالعه شد. در این راستا، تلفیقی از نظریههای رفتار برنامهریزیشده، رویداد کارآفرینی و مدل دیویدسون به کار گرفته شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر حسب گردآوری دادهها، توصیفی شاخة پیمایشی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش پیمایشی از طریق پرسشنامه و از میان 161 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه پیام نور گردآوری شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شده بودند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که قصد کارآفرینی دانشجویان رشتههای فنی- مهندسی، مدیریت و بازرگانی به گونة معناداری بالاتر از دانشجویان سایر رشتهها است. علاوه بر آن، نگرش عمومی، نگرش نسبت به کارآفرینی، باور به خودکارآمدی و سابقة کارآفرینی در زمرة عوامل اصلی اثرگذار بر قصد کارآفرینی دانشجویان رشتههای فنی- مهندسی، مدیریت و بازرگانی محسوب میشود. این در حالی است که قصد کارآفرینی دانشجویان سایر رشتهها از طریق نگرش عمومی، باور به خودکارآمدی و هنجارهای اجتماعی ذهنی قابل تبیین است. بر اساس این یافتهها، توصیههایی بهمنظور بهبود قصد کارآفرینی دانشجویان ارائه شده است.
- ۰منتظر نظرات شماهستم
- ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۳۳