مشاور مدیریت و برنامه ریزی آموزش سازمانی

ما با کمک همدیگر بهترین راه حل های ممکن برای بهبود آموزشی را خواهیم یافت.

مشاور مدیریت و برنامه ریزی آموزش سازمانی

ما با کمک همدیگر بهترین راه حل های ممکن برای بهبود آموزشی را خواهیم یافت.

اسلایدر

مشاور مدیریت و برنامه ریزی آموزش سازمانی

برای موفقیت و ایجاد تحول در فرآیندهای آموزشی سازمان خود، مشورت با مشاوران خبره را در دستور کار خود قرار دهید.

تماس با ما >
مبلغ مورد نظر: تومان
پرداخت کننده :
ايميل پرداخت کننده :
موبایل پرداخت کننده :

پشتیبانی

تقویم شمسی

ابزار نظر سنجی

موضوعات
filesell

تأثیر فضاهای آموزشی بر یادگیری و آموزش

يكشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۸۵، ۰۵:۰۲ ب.ظ

کمیت و کیفیت فضاها در آموزش ویادگیری نقش به سزایی دارد. گرما یا سرمای بیش از حد کلاس ،نامناسب بودن نور و نظافت کلاس،سر و صدای غیر معقول و تعداد بیش از حد دانش آموزان درکلاس موجب کاهش کیفیت تدریس ویادگیری می شود.( شعاری نژاد.1368 . 83)

معماری مدارس یکی از پارامترهای مؤثر تربیتی و آموزشی درامرتعلیم وتربیت نوین به شمارمی رود  و همانگونه که صاحبان اندیشه دربررسی مسائل آموزشی همواره عوامل گوناگون چون خانواده ،معلم ،روش تدریس ،کتب درسی،مدیریت آموزشی وغیره را به عنوا ن عوامل مؤثر در فرایند تحصیلی مورد تأکید قرار می دهند معماری یا فضای فیزیکی مدرسه نیز دراین میان به عنوان یک عامل زنده و پویا درکیفیت فعالیتهای آموزشی وتربیتی دانش آموزان ایفای نقش می کند.

 در یک نگاه سیستمی چگونگی معماری مدارس واصول و عناصر تشکیل دهنده آن نظیر فرم تناسب ومقیاس . نوع سازمان دهی و فضائی ،رنگ،نور،صدا، تجهیزات وفضای باز محوطه و می تواند اثرات قابل توجهی بر دانش آموزان باقی بگذارند.مدرسه زیبا یادگیری را آسان کرده و نشاط وشادابی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می آورد ومدرسه نامناسب و تنگ وتاریک و خشک وبی روح،خمودی وکسالت و افسردگی را برای دانش آموزان به همراه داشته و برمیزان یادگیری و حضور فعال و با نشاط آنان درمدرسه تأثیر منفی می  گذارد(  دابشلیم ،1376 ،24)

درمحیط مدرسه ای که کلاسهای آن به اندازه کافی نور وجود نداشته باشد.خستگی زود رس چشم و درنهایت بی توجهی دانش آموزان را نسبت به درس باعث می شود و صدای نامناسب باعث خستگی بدن ،کم شدن میزان دید و کم شدن تشخیص رنگها و درنهایت کاهش ظرفیت بازدهی کاری دانش آموزان می گردد ( خالص ،1376، 45 )

در ایران متأسفانه مقدار قابل توجهی از ساختمانهای مدارس موجود به دلایل گوناگون آسیب دیده اند و بامحیط نشاط انگیز علم و دانش تناسب کمی دارند درچنین مدارسی که فضای فیزیکی مدرسه و محیط حاکم بر روح وروان دانش آموزان باعث خستگی ،بی نظمی،آلودگی و بی تمرکزی دانش آموزان می شود،تحقق اهداف دربرنامه های تربیتی و آموزشی با شکل جدی روبرو است. همچنین انتقال پیام های تربیتی و رشد دهنده با سختی و به کندی صورت خواهد گرفت و شوق و رغبت یادگیری دردانش آموزان را به حداقل خواهد رساند (ادهم ،1375، 33)     

 

  • هادی رمضانیان فهندری

نظرات  (۲)

سلام
من هومن
تیر 1387 خوندم
پر محتوا بود اگر مقاله کامل از « فضای آموزشی مناسب جهت یادگیری » داشتیدخوشحال می شوم از آن استفاده کنم یا برایم بفرستید .
زندگیتان سبز و اهورایی باشید
  • جلال تقی ئی
  • سلام
    همکار عزیز خسته نباشید.
    من جلال تقی ئی از همکاران شما در استان خراسان رضوی ضمن بازدید از وبلاگ شما و استفاده از مطالب زیبای آن ،‌ شما را دعوت به بازدید از وبلاگ گروه آموزشی ریاضی می نمایم .

    موفق و پیروز باشید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • تصویر ثابت

    Code Center