تأثیر ویژگی های روان شناختی در گزینش جایگاه در کلاس
زمر در یک سلسله دیگر ا زتحقیقات خود درباره رفتار « انتخاب جایگاه»و ویژگی های روان شناختی فردی ، فضای یک کلاس درس سنتی را مورد بررسی قرار می دهد. وی درباره تأثیر انتخاب جایگاه در نواحی مختلف این گونه فضاها و رفتار دانش آموزان به ویژه از نظر همکاری در فعالیتهای آموزشی پیش فرض های زیر را بیان می کند.
ردیف های جلو به دانش آموزان کمک می کند ارتباط مستقیم با مربی برقرار کنند و دانش آموزان علاقمند به همکاری،معمولاً ردیف های جلو را انتخاب می کنند.
دانش آموزانی که با انگیزه خروج هر چه زودتر از کلاس درآن شرکت می کنند،ردیف های کناری را انتخاب می نمایند و کسانی که علاقه به شرکت فعال ندارند درنیمکت های عقبی جای می گیرند.
زمر عقیده دارد،فضای یک کلاس درس سنتی را می توان به نواحی مختلف تقسیم کرد و خصوصیات رفتاری و انگیزه های دانش آموزان را به وسیله انتخابی که انجام می دهند پیش گویی نمود.
در کتاب« فضای شخصی 1»چند تحقیق دیگر در این زمینه گزارش شده است که نشان می دهد نوع «انتخاب جایگاه»در روزهای اول سال تحصیلی می تواند نمایانگر ویژگی های روان شناختی فردی و اجتماعی قابل توجه باشدتحقیقات و مشاهدات روزانه نشان می دهد.
معمولاً دانش آموزانی که نقص عضو دارندو یا آسیب های روانی عمیق دیده اند(وضع خانوادگی نابسامان مردودین و…)ردیف های عقب را انتخاب می کندیک مربی دقیق می تواندبا استفاده از این پدیده اطلاعات سودمندی درباره دانش آموزان کسب کرده درجهت کمک به آنها قدمهای موثری بردارد.
- ۸۵/۰۹/۲۱
از مطالب جذاب شما سپاسگذارم.من با اجازه شما مطلبی را از وبلاگ شما البته با ذکر منبع سایت برداشتم.
خوشحال میشوم لینک خود را در وبلاگ شما ببینم.
شاد باشید.