بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در (توسعهپایدار)آموزش و پرورش ...
نویسندگان
سلمان دارابی؛ محمدرضا نیستانی
چکیده
آموزش و پرورش نقش اساسی در توسعه پایدار دارد که یکی از ابعاد توسعه پایدار برنامهریزی استراتژیک است. در نتیجه توجه آموزش و پرورش به برنامهریزی استراتژیک، توجه به توسعه پایدار را نشان میدهد. در این راستا هدف اصلی این پژوهش بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در "توسعه پایدار" شهرهای اصفهان و کرمانشاه بوده است. روش پژوهش توصیفی _ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 1111 نفر تشکیل دادند که از این تعداد، 742 نفر از شهر اصفهان و 369 نفر مربوط به شهر کرمانشاه بوده است. حجم نمونه آماری پژوهش با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 285 نفر برآورد گردید که از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و در وضعیت موجود(94/0) و در وضعیت مطلوب(91/0) درصد برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss انجام پذیرفته است. همچنین از نرمافزار ایموس در مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که از دید مدیران، معاونین و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش میزان کاربست مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در وضعیت موجود پایینتر از حد متوسط است، ولی در وضعیت مطلوب بالاتر از حد متوسط میباشد.